Jika suka jom jadi pengikut blog ini
Khamis, 4 Oktober 2012
KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN
PENGENALAN
Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan telah dibentuk berteraskan kepada Falsafah
Pendidikan Kebangsaan. Penekanan diberi kepada bahasa merentas semua tunjang kerana
penguasaan bahasa amat penting dalam proses pembelajaran. Penguasaan kemahiran
bahasa diperolehi melalui kemahiran mendengar, bertutur, membaca dan menulis.
Kecekapan berbahasa akan membantu murid berfikir, memahami sesuatu konsep,
berimaginasi, melahirkan idea, berinteraksi dan berkomunikasi secara berkesan.
Pelaksanaan kurikulum secara bersepadu dirancang melalui pendekatan Amalan yang
Bersesuaian dengan Perkembangan Murid (ABP). Amalan yang Bersesuaian dengan
Perkembangan murid adalah satu pendekatan yang menekankan kepada penggunaan
kaedah pengajaran dan pembelajaran yang bersesuaian dengan umur, perkembangan diri,
kebolehan, bakat serta minat murid. Pendekatan kurikulum yang berfokus kepada hasil
pembelajaran (outcome-based learning) memberi penekanan kepada apa yang murid perlu
tahu, faham dan buat serta amalkan hasil daripada proses pengajaran dan pembelajaran. Ini
bermakna aktiviti pembelajaran memberi penekanan kepada apa yang harus diperolehi dan
dicapai oleh murid.
ENAM TUNJANG DALAM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN
Tunjang Komunikasi
Tunjang Kerohanian
Tunjang Sains dan Teknologi
Tunjang Ketrampilan Diri
Tunjang Kerohanian
Tunjang Fizikal Dan Estetika
PENDEKATAN YANG DI GUNAKAN DALAM KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN
Pendekatan Dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan
Murid-murid prasekolah berada di peringkat tahap perkembangan praoperasi. Dalam tahap
perkembangan ini biasanya mereka belajar dengan aktif dan memerlukan pengalaman yang
berterusan serta penglibatan secara langsung yang akan membantu proses perkembangan
bahasa, kognitif, sosial dan fizikal mereka.
Pada peringkat ini kanak-kanak berupaya menggunakan simbol (imej) atau perkataan serta
mempunyai persepsi secara logik. Mereka juga bersifat egosentrik iaitu melihat persekitaran
mengikut persepsi mereka sendiri. Pengalaman pembelajaran melalui komponen deria iaitu
penglihatan, pendengaran, bau, sentuh dan rasa, melalui pendekatan belajar melalui main
dan belajar melalui pengalaman, membantu proses pembelajaran yang lebih optimum dan
menjadikan pembelajaran itu berkesan dan bermakna.
Seterusnya pendekatan pengajaran dan pembelajaran merangkumi pendekatan bertema
dan bersepadu serta penggunaan media teknologi maklumat dan komunikasi sebagai alat
bantu dalam pengajaran dan pembelajaran. Antara salah satu contoh pendekatan yang di gunakan ialah :
Pendekatan Belajar Melalui Bermain
Untuk makluman anda bermain menjadi fitrah atau tingkah laku semula jadi kanak-kanak.
Oleh itu pendidikan prasekolah menekankan pendekatan “belajar melalui bermain” kerana
melalui proses bermain mereka akan membuat penerokaan, penemuan dan pembinaan
pengalaman secara langsung dan natural. Semasa kanak-kanak menjalankan aktiviti-aktiviti
tersebut, proses penerimaan sensori atau deria seperti pendengaran, penglihatan, sentuhan,
bau dan rasa akan teransang dan memberi satu pengalaman pembelajaran secara tidak
langsung. Pengalaman seumpama ini memberikan pengalaman pembelajaran yang
bermakna dan penguasaan kemahiran akan terbina.
Penekanan kepada pendekatan ini akan menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran
itu menggembirakan dan kanak-kanak merasa seronok untuk belajar. Melalui pendekatan
ini, aspek perkembangan fizikal, sosial emosi, kokognitif dan bahasa serta potensi kanakkanak
dapat ditingkatkan ke tahap yang maksimum.
Konsep Bermain
Bahagian Pembangunan Kurikulum menggariskan konsep “belajar melalui bermain”
perlulah mengutamakan perkara-perkara berikut:
i. sesuatu aktiviti yang memberi kegembiraan serta peluang kepada murid melahirkan
perasaan
ii. dapat murid meneroka, mencuba dan meningkatkan penguasaan kemahiran
iii. murid berpeluang memberi tumpuan dan perhatian
iv. membantu murid mengembangkan pertumbuhan dari segi kognitif dan psikomotor
v. bebas, terancang dan selamat
vi. peluang mencuba idea sendiri;
Tujuan Belajar Melalui Bermain
Apabila kanak-kanak belajar melalui bermain sewajarnya mereka memperoleh
perkembangan yang menyeluruh dan bersepadu dari aspek fizikal, sosial, emosi, kognitif
dan bahasa. Tahukah anda bahawa melalui pendekatan belajar melalui bermain kanakkanak
boleh mendapat banyak faedah? Faedah-faedah yang dimaksudkan adalah seperti;
- mempelajari sesuatu konsep;
- meningkatkan keupayaan kognitif;
- meningkatkan penerokaan untuk memenuhi perasaan ingin tahu;
- memupuk pemikiran yang inovatif, kritis dan kreatif;
- membantu menyelesaikan masalah;
- membina kemahiran sosial dengan rakan sebaya dan orang dewasa;
- membina kemahiran fizikal serta meningkatkan motor halus dan motor kasar;
- mempelajari dunia keliling mereka;
- mengamalkan proses pembelajaran bahasa dan literasi
- membantu mengatasi perasaan bimbang dan tertekan;
- membina konsep kendiri yang positif;
- memupuk sikap bertanggungjawab kepada kehidupan dewasa kelak
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
satu susunn blog yag menarik...tahniah!
BalasPadam